Symtom vid nackspärr kommer ofta plötsligt. Tecknen är smärta och kramp i nackmusklerna. Du får svårt att vrida på huvudet. Nackmusklerna känns stela. Det gör riktigt ont och det tar emot när du försöker vrida på huvudet, särskilt åt ena hållet. Nackspärr kan du få om du har belastat nackmusklerna ensidigt, rört på dig för lite eller är orolig och stressad. Du kan få nackspärr om du gör en plötslig rörelse med huvudet, efter att du legat obekvämt eller har suttit i drag.

Förebygga nackspärr

Förebygg nackspärr genom att röra på dig och motionera regelbundet. Om du ofta får ont i nacken eller drabbas av nackspärr så tänk igenom vad som kan orsaka dina muskelspänningar. Ergonomi på jobbet, sovställning, hur tränar du, är du mycket stressad eller orolig? Värme kan minska besvären. Stå och jobba så mycket du kan för att avlasta nacklederna. Har du ett ensidigt monotont arbete se till att ta pauser och rör på dig mellan varven.

Vad kan man göra åt det?

Du blir fortare bra om du försöker röra på dig och vara igång ungefär som vanligt. Undvik rörelser som gör ont. Håll nacken varm. Prova vetekuddar som man värmer i mikrougnen. Förutom manuell behandling hos naprapat krävs ofta att patienten själv förändrar sin arbetsmiljö och sitt sätt att arbeta. Kortare arbetspass med större variation är åtgärder som kan minska risken för att besvären återkommer. Ergonomiska förändringar är av stor vikt eftersom du då ändrar den största negativa exponeringen för kroppen.